Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

Bjoren klar for sommersesongen ved Dampskipsbrygga på Byglandsfjord 10. mai 2018. Foto: Geir Daasvatn

D/B «Bjoren» er en vedfyrt dampbåt som trafikkerer strekningen Byglandsfjord-Bygland og Bygland-Ose i Setesdal søndager i sommersesongen. Ved som drivstoff var  – og er – et naturlig valg siden det er rikelig, lokal tilgang på dette. Vedfyringen bidrar sterkt til å gjøre Bjoren til en unik kulturskatt og et flytende, teknisk museum.

Båten er i dag 68,9 fot lang og veier ca. 26 tonn. Den er sertifisert for maksimalt 55 passasjerer. Første åpne tur i 2019 er fra Byglandsfjord søndag 26. mai kl. 12:00.

Se hele seilingsprogrammet for sommeren 2018 her

Historie

Bjoren er bygd som passasjerbåt ved Akers mekaniske verksted i 1866 for rutetrafikk på Kilefjorden som er en del av Otra, vel 3 mil nord for Kristiansand. Opprinnelig var båten 52 fot lang og hadde en maskin på 14 HK. I 1897 ble den forlenget med 6 fot og i 1914 med ytterligere 10 fot. Ved denne påbyggingen ble det også installert ny, vedfyrt dampkjele og maskin med hele 42 HK.

Da Setesdalsbanen ble åpnet på hele strekningen til Byglandsfjord i 1896 falt trafikkgrunnlaget på Kilefjorden bort. Båten ble etter ombyggingen derfor flyttet 30 kilometer oppover i dalen, til Byglandsfjorden, og satt inn i trafikk på den ca 3,5 mil lange strekningen Byglandsfjord-Ose. Ruten gikk over Årdalsfjorden og Byglandsfjorden, gjennom slusen ved Storstraumen og videre via Bjåfjorden, Sandnesfjorden og Åraksfjorden til Ose. Rutetrafikken med Bjoren på denne strekningen pågikk i 60 år.

Allerede fra 1920-tallet begynte bilruter å ta trafikk fra båten. På 1950-tallet ble det så bygd vei på vestsida av Byglandsfjorden og trafikkgrunnlaget falt helt bort. Båten gikk i opplag, forfallet startet og etter hvert gikk den til bunns.

Bjorens andre liv

Artikkelen fortsetter under bildet

Bjoren på tur 17. juni 2017. Foto: Geir Daasvatn

Rundt 1970 startet så en aksjon for å berge det som var igjen av båten og få den restaurert. Riksantikvaren kom inn i bildet og i 1994 var Bjoren igjen seilklar etter restaurering ved Drammen skibsreparasjoner AS.

I 2005 ble det oppdaget omfattende råteskader, blant annet i takbord og dørk, og seilingsplanen for denne sesongen ble kanselert. I stedet ble båten nok en gang satt i stand, ikke minst med tanke på 140-års jubileet i 2006.

Bjoren ble i mange år eid og drevet av selskapet Bjoren AS, som igjen var 100 % eid av Bygland kommune. Men for et par år siden overtok Setesdalsmuséet ansvaret for driften. Foreningen «Bjorens Venner» legger dessuten ned en stor dugnadsinnsats for å holde båtens verdier i hevd.

Bjoren har mottatt tilskudd til vedlikehold og reparasjoner samt drift fra Riksantikvaren. Som verdens eneste, vedfyrte dampbåt i rutetrafikk er den en unik attraksjon for turister og andre. 11. august 2006 fikk også dronning Sonja oppleve denne særegne veteranbåten på en totimers-tur fra Ose til Bygland. I tillegg til rutetrafikken, gjør også Bjoren er rekke charterturer med foreninger, firmaer og andre grupper.

Er du i Evje-traktene, må du unne deg en tur med Bjoren – en unik opplevelse bare et steinkast unna deg!

Kilder

Artikkelen om DS Bjoren på Setesdalswiki

Omtale av DS Bjoren på heimesida til Setesdalsmuséet

BEDRIFTSOVERSIKTEN - Støtt det lokale næringslivet. Kjøp tjenester og produkter lokalt.

Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

Likte du artikkelen?
Del den videre

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Siste artikler fra OpplevEvje

Julestemning i Ruttas Systue!

Ruth Føreland Nygård begynte som kontormedarbeider hos Kjoreskole.no 1. august. Kontoret er rett ved innkjøringen til Evje sentrum fra sør. Her trives hun veldig godt,

Turforslag fra OpplevEvje

Kallshovet

Kallshovet er ein karakteristisk, kjegleforma liten fjelltopp (293 moh.) på Kallhovd i Dåsvannsdalen i Hornnes. Det er bare ein kort tur å gå, men toppen

Avdagsfjellet

Avdagsfjellet er eit fjell (544 moh.) på Frikstad, nord for Fylkesveg 292, nord i Iveland. Fjellet er ein lys pegmatitt. Under den siste istida, for

«Postvegen» Tveit – Vegusdal

Mellom Tveit og Vegusdal i Hovlandsdalen, på sørsida av Hovlandsåna, kan du eit par kilometers veg følge den gamle «Postvegen», ein kjerreveg frå 1840-talet. Det

Jernbanebruene på Moisund

Då Setesdalsbanen kom fram til Moi i Hornnes i 1895, måtte det byggast to små bruer over Storebekk ved Moikilen og Hannåsbekken ved Hannåskilen. Skrive

Langevatn – Åseral

Ved søre enden av Langevatn på Ljosland i Åseral ligg ein svær ny steinfyllingsdam, ferdig i 2020. Frå dammen kan du sykle eller gå vidare

Mest lest siste 7 dager