Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

Bjoren klar for sommersesongen ved Dampskipsbrygga på Byglandsfjord 10. mai 2018. Foto: Geir Daasvatn

D/B «Bjoren» er en vedfyrt dampbåt som trafikkerer strekningen Byglandsfjord-Bygland og Bygland-Ose i Setesdal søndager i sommersesongen. Ved som drivstoff var  – og er – et naturlig valg siden det er rikelig, lokal tilgang på dette. Vedfyringen bidrar sterkt til å gjøre Bjoren til en unik kulturskatt og et flytende, teknisk museum.

Båten er i dag 68,9 fot lang og veier ca. 26 tonn. Den er sertifisert for maksimalt 55 passasjerer. Første åpne tur i 2019 er fra Byglandsfjord søndag 26. mai kl. 12:00.

Se hele seilingsprogrammet for sommeren 2018 her

Historie

Bjoren er bygd som passasjerbåt ved Akers mekaniske verksted i 1866 for rutetrafikk på Kilefjorden som er en del av Otra, vel 3 mil nord for Kristiansand. Opprinnelig var båten 52 fot lang og hadde en maskin på 14 HK. I 1897 ble den forlenget med 6 fot og i 1914 med ytterligere 10 fot. Ved denne påbyggingen ble det også installert ny, vedfyrt dampkjele og maskin med hele 42 HK.

Da Setesdalsbanen ble åpnet på hele strekningen til Byglandsfjord i 1896 falt trafikkgrunnlaget på Kilefjorden bort. Båten ble etter ombyggingen derfor flyttet 30 kilometer oppover i dalen, til Byglandsfjorden, og satt inn i trafikk på den ca 3,5 mil lange strekningen Byglandsfjord-Ose. Ruten gikk over Årdalsfjorden og Byglandsfjorden, gjennom slusen ved Storstraumen og videre via Bjåfjorden, Sandnesfjorden og Åraksfjorden til Ose. Rutetrafikken med Bjoren på denne strekningen pågikk i 60 år.

Allerede fra 1920-tallet begynte bilruter å ta trafikk fra båten. På 1950-tallet ble det så bygd vei på vestsida av Byglandsfjorden og trafikkgrunnlaget falt helt bort. Båten gikk i opplag, forfallet startet og etter hvert gikk den til bunns.

Bjorens andre liv

Artikkelen fortsetter under bildet

Bjoren på tur 17. juni 2017. Foto: Geir Daasvatn

Rundt 1970 startet så en aksjon for å berge det som var igjen av båten og få den restaurert. Riksantikvaren kom inn i bildet og i 1994 var Bjoren igjen seilklar etter restaurering ved Drammen skibsreparasjoner AS.

I 2005 ble det oppdaget omfattende råteskader, blant annet i takbord og dørk, og seilingsplanen for denne sesongen ble kanselert. I stedet ble båten nok en gang satt i stand, ikke minst med tanke på 140-års jubileet i 2006.

Bjoren ble i mange år eid og drevet av selskapet Bjoren AS, som igjen var 100 % eid av Bygland kommune. Men for et par år siden overtok Setesdalsmuséet ansvaret for driften. Foreningen «Bjorens Venner» legger dessuten ned en stor dugnadsinnsats for å holde båtens verdier i hevd.

Bjoren har mottatt tilskudd til vedlikehold og reparasjoner samt drift fra Riksantikvaren. Som verdens eneste, vedfyrte dampbåt i rutetrafikk er den en unik attraksjon for turister og andre. 11. august 2006 fikk også dronning Sonja oppleve denne særegne veteranbåten på en totimers-tur fra Ose til Bygland. I tillegg til rutetrafikken, gjør også Bjoren er rekke charterturer med foreninger, firmaer og andre grupper.

Er du i Evje-traktene, må du unne deg en tur med Bjoren – en unik opplevelse bare et steinkast unna deg!

Kilder

Artikkelen om DS Bjoren på Setesdalswiki

Omtale av DS Bjoren på heimesida til Setesdalsmuséet

Bjoren – Eventyrbåten på Byglandsfjorden

Likte du artikkelen?
Del den videre

Facebook
Twitter
Email

Siste artikler fra OpplevEvje

Badebua i Dåsnes høgtidleg opna!

Med stor festivitas blei den nye badebua i småbåthamna ved utlaupet av Dåsåna i Hornnes opna søndag formiddag. Det var ein av primus motorane i

Turforslag fra OpplevEvje

Bjørnåsen – Evje

Bjørnåsen er eit lite, men lett kjenneleg fjell (442 moh.) på austsida av Otra rett nord for Evje-garden og Evje kyrkje. Frå eit utkikkspunkt litt

Landeeika i Grendi

Landeeika er eit eldgamalt, kanskje 1000 år gamalt, tre i Grendi i Bygland. Det veks like attmed riksveg 9, eit par hundre meter sør for

Dam Sarvsfoss – Bykle

Dam Sarvsfoss er ein 50 meter høg, spektakulær betongdam ved Sarvsfossen i Otra i Bykle kyrkjebygd. Dammen er 142 meter brei og hevar vasstanden i elva med 40 meter.

Jernbanebruene på Moisund

Då Setesdalsbanen kom fram til Moi i Hornnes i 1895, måtte det byggast to små bruer over Storebekk ved Moikilen og Hannåsbekken ved Hannåskilen. Skrive

Langevatn – Åseral

Ved søre enden av Langevatn på Ljosland i Åseral ligg ein svær ny steinfyllingsdam, ferdig i 2020. Frå dammen kan du sykle eller gå vidare

Loftet på Nomeland, Der oppe

Loftet er eit eldgamalt «lopt» på gardsbruket Der oppe (bnr. 5) på Nomeland i Hylestad. Det ligg rett ved Riksveg 9, og er lett å

Mest lest siste 7 dager